Letošní rok nám přinesl řadu nových spoluprací – jednou z našich partnerských společností se stala realitní agentura R21. Baví nás jejich přístup k prodeji nemovitostí, práce s virtuální realitou, drony a dalšími moderními technologiemi. Proto jsme jejího majitele Radima Kučeru náležitě vyzpovídali. A aby to nebylo jednostranné, potom vyzpovídal on našeho specialistu na modulární dřevostavby Vojtěcha Juřenčáka. Tenhle dvojrozhovor vás bude rozhodně bavit.
Tišnovská realitní agentura 21. století kultivuje trh s realitami, nabízí precizní prezentaci nemovitostí a špičkový proklientský přístup. Chce tvořit etalon realitních služeb a reality prezentovat nejmodernějším způsobem.
1) Jak ses dostal k realitám?
Díky velmi špatné zkušenosti. V začátcích podnikání jsem s partnerkou Sabinou hledal obchodní prostor pro náš projekt a souběžně s tím i nové bydlení. Poté, co jsme absolvovali prohlídky, na kterých nám makléři nebyli schopni říct, jaké je v domě zdivo, nebo tvrdili, že „ta trhlina na zdi se přemaluje, abychom na ni nemuseli koukat“, jsme se shodli, že s realitním trhem prostě musíme pohnout a udělat něco pro jeho zlepšení. K nemovitostem nás to táhlo už dlouho a dlouhodobě se posouváme směrem k developerské výstavbě, prodeji nemovitostí a developerských projektů. V našich 21 letech jsme se dokonce stali nejmladšími developery v České republice.
2) Čím se odlišujete od jiných makléřských firem?
Především špičkovou prezentací. Nikdy od nás neuvidíte nedokonale nafocenou nemovitost nebo inzerát s hrubkami. Patříme mezi TOP realitní kanceláře v České republice z hlediska realitního marketingu. Baví nás i složité případy, kdy prodáváme nemovitost klientovi, který současně kupuje od klienta, který také kupuje od klienta, který staví. V takových situacích jsme hodně silní, ale popereme se prakticky s čímkoli.
Současně se lišíme v počtu a úspěšnosti zakázek. Na rovinu říkáme klientům, že rozhodně nebereme do nabídky každou nemovitost. Pokud má majitel nereálné představy o procesu prodeje nebo ceně, snažíme se mu situaci vysvětlit a jeho představu upravit. I proto máme u všech našich zakázek 100 % úspěšnost realizace. Zatím se nám nikdy nestalo, že bychom neprodali nebo nepronajali nemovitost našich klientů.
3) Co všechno pro klienta dokážete zařídit?
Kde začít? Od klasických transakcí jako prodej nebo pronájem nemovitosti, které řeší prakticky každá realitní kancelář, až po zastupování při nákupu. Tato služba se stává pro řadu klientů čím dál aktuálnější, protože kromě zastoupení při samotném procesu nákupu (kontrola smluv, prověření stavebně-technického a právního stavu apod.) umíme i vyhledávat na zakázku. Vyhledávání na zakázku je v poslední době velmi populární pro klienty, kteří nemají čas sami hledat vhodné nemovitosti nebo neví, kde je nalézt.
Kromě uvedeného řešíme (z části inhouse a z časti přes naše partnery): rekonstrukce a výstavbu, vyklízení a úklid nemovitostí, daňový servis, stěhovací služby a investování do nemovitostí.
4) Spousta klientů má s makléři/realitkami špatné zkušenosti, co bys jim poradil?
Nedávejte nemovitost do nabídky všem. Vyberte si jednoho solidního obchodního partnera, kterému nemovitost svěříte, s ním podepište smlouvu a pohlídejte si, že celý proces zvládne. Osobně rozhodně doporučuji vybírat zejména malé a spolehlivé realitní kanceláře, protože ve velkých se pár nepovedených zakázek ztratí. Malé kanceláře mají mnohem větší motivaci dotáhnout obchod do konce, protože případný nezdar je může silně finančně zasáhnout.
Ptejte se, co pro vás realitní makléř udělá. Naprostý standard jsou fotografie od profesionála, videoprohlídka a půdorys. Mezi nadstandardní služby patří například nalétání nemovitosti dronem, virtuální realita, 3D a 360° prohlídky nebo luxusní prezentační materiály.
5) Jaký je teď aktuální trend v rodinných domech? Chtějí klienti velké domy s rozlehlými pozemky, nebo spíše menší domky?
Po zimě na klienty vždy „přichází jaro“ a obchoduje se více rodinných domů a pozemků. Problém však je, že vhodných pozemků je jako šafránu, a těch za rozumnou cenu ještě méně. Osobně vnímám čím dál silnější posun k bungalovům a menším dřevostavbám, kterým začíná důvěřovat čím dál více klientů – zejména těch, kteří se stěhují z města na venkov. Velké pozemky hledá jen velmi úzká skupina lidí, kteří mají například svůj chov ovcí či koní. Velké domy jsou pak doménou velmi movitých klientů, kteří si potrpí na nadstandardní provedení.
Společnost Eko modular určuje trend modulárních domů u nás. Staví je poctivě, dohlíží na každý detail a nabízí velké množství půdorysů i atypických řešení pro všechny kreativní a náročné klienty.
1) Na jakou výstavbu se vaše společnost zaměřuje?
Věnujeme se výstavbě modulových dřevostaveb – je to zatím poměrně mladé a nové odvětví, které zná velmi málo lidí. Tato výstavba se liší tím, že její prefabrikace se z 95 % odehrává v naší výrobní hale a na pozemek ke klientovi přivezeme na nízkoprofilových podvalnících již hotový modulární dům.
Nejčastější realizace jsou rodinné domy, ale taky hotelové apartmány, komerční objekty nebo třeba mateřské školy.
2)Jaké jsou nejčastější otázky, které od klientů dostáváte?
Otázek bývá zpravidla hodně. Může za to především to, že modulové stavby jsou u nás velkou novinkou a pro řadu konzervativnějších zákazníků to může být úplně neznámá forma výstavby. Mezi nejčastější mýty a obavy patří, že jim dům sežerou hlodavci nebo že může velmi rychle shořet. Často se nás ptají i na materiálový rozdíl mezi cihlou a dřevem.
Kromě těchto úsměvných dotazů pak většina směřuje na formu vytápění v modulových domech, náklady na energie a pochopitelně i záruku. Na webu jsme vytvořili sekci nejčastějších dotazů, kde máme v současné době asi třicet zodpovězených otázek, ale všem novým klientům se poctivě věnujeme a jsme moc rádi, že se ptají a zajímají.
3)V čem vnímáš výhodu modulárních dřevostaveb oproti klasickým stavbám?
Největší výhodu je určitě rychlost. Naši klienti uvidí hotový dům na svém pozemku již za čtyři měsíce od podpisu smlouvy a hned v něm mohou začít bydlet. K významným přednostem patří především dohled na celou stavbu a daleko lepší provedení technických detailů, které máme po celou dobu pod kontrolou ve výrobní hale. Pozemek zákazníka zároveň nepoškozuje žádná těžká technika a dlouhé měsíce povyku a rámusu na pozemku. Příjemné je i to, že po stavbě na pozemku nezůstanou žádné kupy odpadu a nepořádku po stavbě i dělnících.
Ze zkušenosti vnímám, že současná generace už není schopna stavět své domy svépomocí, ale naopak bude domy nakupovat podobně jako auta. Zákazník si vybere výbavu, specifikuje všechny požadavky, podepíše smlouvu a už se jenom těší.
4)Dá se modulární domek stavět všude?
U modulárních domů se musí pohlídat pouze to, aby měl na pozemek přístup jeřáb a kamion. Průjezdnost ulice by měla být minimálně o rozměru 4,1 metru, protože dům se přepravuje jako rozměrný náklad.
Jelikož se modulové domy usazují na zemní vruty a nemusí se pro ně dělat základová deska, můžeme tento dům umístit de facto „kamkoli“.
5)V čem vidíš sílu spojení mezi námi jako realitní agenturou a vámi jako staviteli modulárních dřevostaveb?
Naším největším zájmem je především vzdělávání klientů a poskytování informací o tom, že tato forma výstavby vůbec existuje a že má mnoho výhod. Proto je pro nás spojení s realitní agenturou velmi potřebné – můžete zákazníkům dobře vysvětlit, že reality jsou jako švédský stůl a že mají možnost velkého výběru. Řada klientů, která by o modulární výstavbě mohla uvažovat, o této možnosti bohužel ani neví. Pokud klient přichází od erudované a odborné realitní agentury a má o modulárních dřevostavbách jasnou představu, je to pro nás velkým svátkem.
Máme velkou radost z toho, že jsme se seznámili s perspektivní realitní agenturou R21, a těšíme se na spolupráci.